בידוד, אנרגיה תרמית ומסה תרמית - מונחים שכדאי להכיר בעולם הבנייה הטבעית

נתחיל מהגדרות - מהו בידוד, מהי אנרגיה תרמית ומהי מסה תרמית.

נתחיל מהגדרות – מהו בידוד, מהי אנרגיה תרמית ומהי מסה תרמית.

בידוד: חומר עם תכונה של האטת העברת החום. דוגמאות מבנייה קונבנציונאלית: לבני המפ, לוחות בנייה העשויים מקש, משטחי בידוד מפיברגלס, קצף, תאית. דוגמאות טבעיות: קש, צמר כבשים, פומיס.

מסה תרמית גבוהה: חומר עם תכונה של ספיגה או שחרור של כמויות גדולות של אנרגיה כשהטמפרטורה משתנה. דוגמאות קונבנציונאליות: בטון, לבנים, פלדה. דוגמאות טבעיות: המפ, לבני טיט, אבן, קוב, אדמה נגוחה. 

אנרגיה תרמית: אנרגיה בצורת חום. 

כדי להכיר את עולם הבנייה הטבעית חשוב מאוד להכיר ולהבין לעומק את המושגים הללו. אנחנו מוצאים שכאשר מסבירים תופעות מדעיות מוכרות מעולם הספורט והמטבח, זה הרבה יותר פשוט להבין. קיראו ותהנו 🙂

בית שנבנה מלבני המפ 

מסה תרמית היא כמו...חבל בנג׳י

הוכח מדעית כי חום עובר תמיד ממקום חם יותר למקום קר יותר (חוק בסיסי במדע התרמודינאמיקה), ממש כמו שכוח הכבידה תמיד מושך דברים מטה. בסוגים מסוימים של ספורט אקסטרים, למשל, אנשים מתנגדים לכוח הכבידה, בדומה לאופן שבו אנחנו רוצים שהבתים שלנו יתנגדו להעברת חום.

אפשר לדמות בידוד למצנח: הוא מאט את החום באופן דומה לאופן שהמצנח מאט את הצנחן. הוא לא יעצור את החום מלעבור דרך הקיר, התקרה או הרצפה שלכם, בדיוק כמו שהמצנח לא עוצר את הצנחן מלהגיע לקרקע. 

בתעשיית הבניין אנחנו בודקים כמה החום מואט באמצעות ערך ההתנגדות

(R=resistance) כך: ככל שהערך גבוה יותר כך הוא מאט יותר את החום. הקהילה המדעית משתמשת במונח שונה: הולכה תרמית. 

הולכה תרמית נמוכה תואמת לערך R גבוה. 

מסה תרמית היא יותר כמו חבל בנג'י כי היא סופגת אנרגיה תרמית (חום) כפי שחבל בנג'י סופג אנרגיה. אחרי שחבל בנג'י סופג את האנרגיה הוא משחרר אותה חזרה, ובכך גורם לקופץ הבנג'י להיות מוקפץ חזרה למעלה. באופן דומה מסה תרמית תשחרר את האנרגיה חזרה בשחרור חום לאחר שהחום נספג קודם לכן. 

הקהילה המדעית מתייחסת לכמות החום שחומר יכול להחזיק פר פאונד של חומר כקיבולת תרמית. תעשיית הבניין בדרך כלל לא מספקת מידע על המסה התרמית של חומר וקודי הבנייה לא מחשיבים אותה, אולם, היא כן משפיעה על האופן שבו בניינים משנים טמפרטורה. 

החלטה נכונה לגבי החומרים הטבעיים מהם יבנה הבית, תשפיע בצורה ניכרת על האקלים בתוכו.

בידוד לעומת מסה תרמית

אנשים רבים כבר מבינים מסה תרמית ובידוד מהניסיון שלהם עם אוכל, הם פשוט לא יודעים זאת. הרבה אנשים השתמשו במחבת ברזל יצוק, אך לא יודעים שיש לה הרבה מסה תרמית. למחבת מברזל יצוק לוקח הרבה זמן להתחמם בהשוואה למחבת טיגון דקה מפלדה, והרבה יותר זמן להתקרר. למעשה, מחבת ברזל מחזיקה את החום כל כך טוב כך שתוכלו לכבות את האש מתחתיה אחרי שתסיימו להכין פנקייקים, ועדיין לטגן עליה ביצה. הרעיון הזה של "החזקת חום" הוא מסה תרמית

אולם, היא תתקרר לאחר כמה דקות כך שלא תוכלו להשתמש בחום מבישול ארוחת הבוקר כדי לשמור על המרק שלכם חם עד ארוחת הצהריים. אם אתם רוצים לאכול מרק חם לארוחת צהריים, ואתם יכולים לחמם רק בזמן ארוחת הבוקר, אתם צריכים תרמוס. לתרמוס יש ואקום בין שתי שכבות של פלדה. ואקום נותן בידוד נפלא. עם המחבת מברזל יצוק אתם משקיעים המון אנרגיה, והיא נותנת חום כשהאנרגיה מפסיקה להגיע, אבל רק לזמן מה. כך עובדת מסה תרמית. אבל עם התרמוס אתם שמים בפנים מרק חם בלי להוסיף כל אנרגיה נוספת, והחום לא עובר החוצה מהמרק לסביבה החיצונית. זאת מכיוון שהוא מבודד היטב. 

איך בידוד ומסה תרמית משפיעים על ביצועי הבניין?

בידוד ברמה גבוהה יגרום לבית שלכם לשנות את הטמפרטורה לאט יותר. ונחשו מה הרבה מסה תרמית תעשה? גם היא תגרום לבית שלכם לשנות טמפרטורה לאט יותר. אך יש הבדל גדול באופן שכל אחת מהתכונות הללו עושה זאת: בידוד גורם לטמפרטורה להשתנות לאט יותר על ידי הפחתת כמות האנרגיה שעוברת. מסה תרמית גורמת לטמפרטורה להשתנות לאט יותר כי כמות גדולה מאוד של מעבר אנרגיה נדרשת כדי שהחומר המסיבי מבחינה תרמית ישנה את הטמפרטורה. 

יש ללחוץ על כפתור העריכה

כתוב את הכותרת כאן

יש ללחוץ על כפתור העריכה כדי לשנות את הטקסט הזה. לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי צש בלי. אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי צש בלי.

הצטרפו ל B2BASIC CLUB

ותהנו ממגוון הטבות כמו הזמנות חינם לסדנאות, עדכונים בתחום הבנייה הטבעית, ועוד. הישארו מעודכנים.
* אנחנו לא מטרידים ותוכלו להסיר עצמכם בכל עת

אוקיי, הבנו את המושגים, איך זה קשור לבית שלנו?

חומרים בעלי מאסה תרמית הם חומרים שסופגים לאט חום וקור, ומשחררים בהדרגה, לאט, את האנרגיה שספגו. כך, למשל, קיר אדמה שספג את קרינת השמש במהלך יטם קר יתחמם בהדרגה, ובלילה, בזמן שהטמפרטורות יורדות עוד יותר, יפלוט את החום שצבר אל חלל הבית. 

בקיץ התהליך הוא כזה: החלונות שנפתחים בלילה מכניסים קרירות נעימה, שנספגת בקירות ומשתחררת במהלך היום הלוהט. מדובר בחיסכון אנרגיה עצום בהוצאות החימום והקירור של הבתים.

בנוסף, זיכרו שבידוד ומסה תרמית אינם הדברים היחידים שמשפיעים על ההישארות של הבניין בטמפרטורה נוחה. אחד הגורמים הכי גדולים בבית נוח וחסכוני באנרגיה הוא לחץ אוויר, אבל זה נושא אחר לגמרי. מה שאתם צריכים לדעת על בידוד ומסה תרמית זה שהם בין הגורמים הכי גדולים גם בנוחות וגם ביעילות/חיסכון. 

בשיטות בנייה טבעית רבות יש מסה תרמית מובנית שמבוססת על חומרים בהם משתמשים בבנייה (חול, טיט, אבן וכו'). בחלק מהחומרים הללו יש גם בידוד מובנה (חבילות קש, בולי עץ וכו'). 

המידה המדויקת של מסה תרמית ובידוד שיש לבית תשפיע על כמה מהר הוא ישנה טמפרטורה. תוודאו שאתם מתכננים/מעצבים את הבית שלכם עם מידות תואמות אקלים של בידוד כדי לשמור עליו נוח מבלי להשתמש בהרבה אנרגיה. ישנם חומרים טבעיים שיש להם תכונות מבודדות ואחרים שיש להם תכונות של מסה תרמית. השתמשו בשניהם, נצלו אותם לטובתכם. 

מוזמנים להתייעץ איתי בנוגע לבחירת חומרים טבעיים לבית

זו המומחיות שלנו

שלכם,

גיא מ-b2basic

צור קשר

כתובתינו: דרך השדות 1, בית יצחק.

058-512-3014